Social contentcreatie is booming

Hoe maak je jouw informatie online aantrekkelijk voor je doelgroep? Goede visuals spelen een steeds grotere rol in het succes van online content.

Elke minuut worden er

400
video's toegevoegd aan Youtube
243000
fotoberichten op Facebook geplaatst
660000
afbeeldingen gepost op Instagram

Instagram is het snelst groeiende platform op dit moment, wat grotendeels te danken is aan de voorkeur die mensen hebben voor visuele informatie.

Visuele berichten worden namelijk sneller begrepen en beter onthouden. Over een langere periode zijn deze verschillen goed zichtbaar. Wanneer we tekst lezen, onthouden we meestal drie dagen later 10 procent van de informatie. Als we daaraan een visual toevoegen, wordt dat al 65 procent.

Wanneer we door onze facebook nieuwsfeeds scrollen, kijken we dus voornamelijk naar visuals. De keuze van visuals is dan belangrijk. Maar hoe maak je nu een goede herkenbare visual?

 

1. Typografie

Beperk lettertypen. Het is niet voor niets dat we er maar 3 kunnen kiezen op Instagram. Wanneer je een lettertype kiest is leesbaarheid belangrijk, aangezien 80% van de berichten worden bekeken op een smartphone. Vergroot je typografie om het leesbaar te houden op een klein scherm.

Tip: Gebruik een lettertype van Googlefonts. Deze zijn speciaal ontworpen voor beeldschermen en behouden beter hun leesbaarheid op een klein scherm.

2. Kleurgebruik

Wees selectief met kleuren. Social media design heeft alles te maken met het vasthouden van aandacht in een korte tijd. Gebruik kleur om een merkidentiteit te creƫren. Zorg wel voor voldoende contrast tussen de kleuren.

Tip: Gebruik niet te veel kleuren. Twee kleuren en zwart is meer dan genoeg. Laat de kleur van het logo of een kleur van de foto terugkomen in je ontwerp.

3. Layout

Gebruik een onderverdeling in je design. Wat moet als eerste opvallen, wat erna en zo verder. Van links naar rechts en van boven naar beneden is de meest standaard opmaak.

Tip: Wees niet te voorzichtig met het vergroten van visuals, objecten en lettertypes. Hiermee kun je de visuele volgorde beter aanpassen.

4. Less is more

Hou het simpel. Te veel tekst nodigt niet uit tot lezen, te veel visuals maken het rommelig. Zorg ervoor dat het ontwerp schoon, helder en simpel is.

Tip: Lege ruimte is functioneel. Dat geeft lucht aan je ontwerp. Het laat je layout ademen.

Vergeet niet dat er meerdere manieren zijn om een goede social media-visual te maken. Wat je ontwerpt, is afhankelijk van je doelgroep en merkidentiteit. Ontwerp volgt altijd de inhoud.

Overtuigd van de kracht van visuals maar kom je er zelf niet helemaal uit?
Neem dan contact op met Diederik van Happy Stories. diederik@happystories.nl