Storytelling van data; het verbeelden van de impact van cijfers

Onze wereld is opgebouwd uit de meest uiteenlopende verhalen. Filosofen benadrukken al eeuwen dat we verhalenvertellers zijn, zonder verhalen was er geen Adam en Eva, was Trump geen president geworden en had nooit iemand van het bestaan van Netflix gehoord. Verhalen laten ons de wereld een klein beetje beter begrijpen en geven ons inzichten die we eerder nog niet hadden, maar kunnen verhalen ook verteld worden aan de hand van data?

Mensen onthouden niet alle exacte details. Mensen onthouden de betekenis en impact

ThemeNectar

Wat heeft jouw voorkeur? Cijfertjes keurig in het gelid achter elkaar in een tabel of een goed verhaal? Dat is natuurlijk niet zo heel moeilijk. Iedereen geeft een voorkeur aan een boeiend verhaal.

Na ja… bijna iedereen.

Een verhaal heeft veel meer impact dan een rij gortdroge cijfers. Goede verhalen stimuleren namelijk de cognitieve processen in je hersenen waardoor informatie gelinkt wordt aan emotie. Een verhaal dat emoties van mensen stimuleert, blijft dus langer hangen dan spreadsheets vol met cijfers.

Rijkswaterstaat publiceerde een verslag over de file druk in Nederland. 8,3 miljoen lijkt een willekeurig cijfer, maar het zijn het aantal kilometerminuten van de jaarfilezwaarte 2013 (jaarfilezwaarte is de gemiddelde filelengte vermenigvuldigd met de duur van de file op jaarbasis). Deze cijfers zeggen de meeste mensen weinig, het is veel te abstract.

Volkskrant 15 januari 2013:
Nederland beleeft dinsdagochtend de drukste spits ooit. Rond half negen stond er meer dan 1000 kilometer file als gevolg van de sneeuw, meldt de ANWB. Het oude record dateert van 8 februari 1999, toen er 975 kilometer file stond in de ochtendspits. Volgens de ANWB is de kans aanwezig dat de ochtendspits naadloos overgaat in de avondspits.

Cijfers vormen de basis van dit bericht en het is de ‘flow’ van het verhaal die alles aan elkaar bindt. Drama wordt letterlijk toegevoegd aan de feiten waardoor het verhaal meer betekenis krijgt en relevanter wordt.

‘Data tells you whats happening, stories why it matters’

Het belang van het begrijpen van begin tot eind

Een verhaal vertellen met structuur hebben we geleerd van Aristoteles. Hij bedacht dat een verhaal een begin, midden en eind moest hebben. Daardoor ontstaat er geen verwarring bij de lezer en is een verhaal boeiend. Voor ons lijkt dit een open deur, maar 350 jaar voor Christus was dit revolutionair. Als je een verhaal goed structureert helpt het ons om de verbanden te herkennen.

Onze hersenen zijn buitengewoon goed ontwikkeld. Er komt voortdurend informatie op ons af. Maar wij kunnen, zelfs als er kleine schakels ontbreken, prima de verbanden leggen. Daar zijn we heel goed in getraind. We leggen gegevenspunten (verhaalpunten) samen om ze om te zetten tot een samenhangend geheel. Een datavisualisatie met één cijfer zegt niet zo heel veel. Wanneer er meer op een rij staan in bijvoorbeeld een diagram kunnen we het beredeneren en conclusies trekken.

Verhaalpunten bieden een logisch stramien voor het ordenen van gegevens zodat je verhalen kunt vertellen met een begin, een midden en een eind. Met Verhaalpunten kun je een verhaal vertellen en zijn complexe data gemakkelijker te begrijpen.

Als mensen informatie te horen krijgen, herinneren ze zich daar drie dagen later nog maar 10% van.

De taal van infographics

Een infographic is meer dan een illustratie die leuk kleurt bij een huisstijl of stuk tekst. Infographics zijn vormgegeven afbeeldingen die (complexe) data informatie en kennis op een heldere manier vertalen; een logisch rijtje verhaalpunten. Het is een slimme en handige manier zijn om een boodschap over te brengen. Daarnaast hebben infographics veel voordelen ten opzichte van tekst:

1. Visuele content wordt 600.000 keer sneller verwerkt dan tekst
2. Infographics zijn niet cultureel of taal gevoelig
3. Met beelden kunnen we boodschappen sneller begrijpen. 90% Van de informatie die naar onze hersenen gaat is visueel
4. Een infographic geeft helderheid en structuur
5. Je kunt veel informatie kwijt op een klein oppervlakte

Online zijn infographics ook heel prettig toepasbaar. Als je meer en directe interactiviteit wil kan je allerlei effecten of geanimeerde elementen toevoegen;
1. Scrolling infographic; Door het scrollen worden allerlei effecten en animaties geactiveerd. Voordeel is dat je de infographic in delen kunt opbouwen.
2. Multipagination; een infographic over meer pagina’s. Dit is te vergelijken met een slide presentatie; user-driven infographics.
3. Interactieve kaarten; geografische info.
4. Geanimeerde infographic; je word meegenomen in een verhaal, in een klein filmpje. Wordt ook wel een explanimation genoemd.

Een complex verhaal moet je zien. Je moet meegenomen worden in het verhaal waardoor de info stap voor stap duidelijk wordt. Beeldende verhalen kunnen we veel beter begrijpen, verwerken en onthouden!

 

Wil je meer weten over hoe data te vertalen naar een sterk verhaal?
Neem contact op met Robert Claassen van Happy Stories. robert@happystories.nl